مقالات

نخستین گام های ایجاد تعادل در کودکی با دوچرخه سواری

ایجاد تعادل در کودکی با دوچرخه سواری

ایجاد تعادل در کودکی با دوچرخه سواری

ایجاد تعادل بر روی دو چرخ برای هر کسی یک نقطه عطف محسوب می شود. کودکان معمولاً بین ۳ تا ۸ سال می آموزند که چگونه دوچرخه سواری کنند. به این صورت میانگین سن یادگیری دوچرخه سواری ۵ سال است. دوچرخه وسیله ای بسیار سرگرم کننده و دوچرخه سواری ورزش بسیار مفیدی است.

 

ایجاد تعادل در کودکی با دوچرخه سواری از راهکارهای رشد فکری کودکان از طریق بازی و ورزش به شمار می رود.

سن رشد جسمی یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار یادگیری سوار شدن بر روی دوچرخه است. به این صورت که کودکان در هر سن قابلیت انجام یک سری از کارهای جسمی را بدست می آورند.کودکان با تمرین و بازی با چرخ های کمکی به تدریج می آموزند که تعادل خود را حفظ کنند. همین تلاش و کسب توانایی های جدید است که باعث اعتماد به نفس در کودکان می شود.

با خریدن یک دوچرخه می توانید به کودکان خود در کنار ورزش های بدنی و تقویت مهارت های جسمی، اعتماد به نفس او را نیز تقویت کنید.

این مهم است که دوستان، خانواده یا کسی که توانایی استفاده از دوچرخه را بدون کمکی دارد در کنار کودک باشد. در این مورد جدا از کمک های تکنیکی حس اعتماد و همدلی بین کودک و افراد دیگر تقویت می شود.

 

مکان امن برای دوچرخه سواری

همه ما خاطراتی از زمین خوردن های متعدد در حین یادگیری دوچرخه سواری را به یاد داریم . گاهی این خاطرات برای ما خوشایند و گاهی می تواند یادآور خاطراتی دلهره آور باشد.

مهمترین نکته این است که ، مطمئن باشیدکودک در معرض برخورد با اشیاء خطرناک و یا ماشین ها نیست یکی از موثرترین عوامل تاثیر گذار بر یادگیری دوچرخه سواری برای کودکان میزان علاقمندی آنها است.

بسیاری از کودکان علاقه ای به مهارت سوار شدن و یا دوچرخه سواری ندارند . بهتر است برای این بچه ها بر اساس علاقه خودشان اسکیت یا اسکیت برد تهیه کنید تا از لذت های کودکی محروم نمانند

 

سوال مهم اما این است که آیا سن کودکان شما برای یادگیری دوچرخه سواری اهمیت دارد؟

بیشتر تصور می شود که بچه ها هر زمانی می توانند دوچرخه سواری را آغاز کنند اما مطالعات علمی نشان می دهد که کودکانی که در سن ۳ تا ۵ سالگی پا در رکاب گذاشته اند در مقابل کودکانی که بعد از ۶ یا ۷ سالگی رکابزنی را آغاز کرده اند، آسیب دیدگی بیشتری را تجربه کرده اند. به گفته کمیسیون ایمنی کالاهای مصرفی ایالات متحده آمریکا، اکثر کودکان از ۵ سالگی آماده دوچرخه سواری هستند.

 

سنین مختلف در یادگیری دوچرخه

کودک شما برای دوچرخه سواری به تعادل و هماهنگی خاصی نیاز دارد. بچه ها در رده های سنی که بدون حمایت نمی توانند پیاده روی کنند، تعادل کافی برای استفاده از اسباب بازی های سواری، به ویژه دوچرخه به دست نیاورده اند. عوامل فیزیکی زیادی می توانند در تعیین این که کودک شما توانایی دوچرخه سواری را دارد یا خیر، تاثیر گذار باشند. چرخ های کمکی می توانند تعادل بیشتری را برای کودک فراهم کنند.

 

رده سنی 3 و 4 سال

کودکان ۳ و ۴ ساله در دوره ای از پیشرفت های چشمگیر در مهارت های حرکتی قرار دارند. آنها یاد می گیرند که با یک پا تعادل برقرار کنند . آن ها می آموزند که چگونه بالا و پایین بپرند و بازی کنند. بچه های سه ساله می توانند از پدال، فرمان استفاده کنند و وسایل نقلیه سه چرخ مانند چرخ های مختلف را کنترل کنند .

اما دقت داشته باشید که همه ی این ها به معنی این نیست که تعادل لازم برای کار با دوچرخه را داشته باشند. به دلیل افزایش هماهنگی و کنترل ماهیچه ها، برخی از بچه ها ۳ تا ۴ ساله قادر به کنترل دوچرخه های کوچک با چرخ های کمکی هستند.

 

رده سنی 4 و 5 ساله

کودکانی که ۴ و ۵ سال سن دارند ، علاقه خود را به اسباب بازی های سواری را به سادگی از دست نمی دهند. کودکان در این سن برای دوچرخه سواری در کنار بقیه دوستان آماده هستند . بیشتر بچه های ۵ ساله دارای تعادل و هماهنگی لازم برای کنترل دوچرخه بدون چرخ های کمکی هستند .

در حالی که بجه های ۵ ساله از نظر جسمی قادر به کار با دوچرخه هستند، ممکن است خطر و صدمات احتمالی سوار شدن در نزدیکی ماشین ها یا عدم استفاده از کلاه ایمنی را درک نکنند . بچه ها در این گروه سنی در معرض خطر ابتلا به سقوط و جراحات هستند که اغلب با نظارت بزرگسالان می توان از آنها جلوگیری کرد.

رده سنی 6 تا 12 سال

بیشتر بچه های ۶ ساله از نظر جسمی قادر به دوچرخه سواری بدون چرخ های کمکی هستند. کودک ۶ ساله شما احتمالاً دارای هماهنگی لازم برای استفاده از ترمزهای دستی است. کودکانی که از ۹ تا ۱۲ سال سن دارند می توانند از دنده های دستی و حتی دوچرخه های چند منظوره استفاده کنند ، اما حرکات پرخطر مانند رکابزنی در شهر بدون بزرگترها ممنوع است.

 

دوچرخه مناسب  برای کودکان

این وسیله نقش های متفاوتی را در زندگی بچه ها انجام می دهد . کودکان شما می توانند از دوچرخه به عنوان یک وسیله ی بازی ، وسیله ی نقلیه برای رسیدن به مدرسه و حتی یک وسیله ی ورزشی استفاده کنند. این که چه مدل دوچرخه ای را برای کودک خود انتخاب می کنید وابسته به این است که کودک شما در چه سنی است و چه نیازهایی دارد. مدل های دوچرخه شامل موارد زیر است:

(1. سایز بزرگ ۲. سه چرخه ۳. دوچرخه تعادل ۴. با چرخ های کمکی ۵. بدون چرخ کمکی )

 

دوچرخه های آموزشی یا سه چرخه

برخی از بچه ها با رسیدن به سن ۳ سالگی می توانند به صورت درست رکاب بزنند.در این سن کودک کاربرد پدال را درک می کند.پس از این مرحله که بچه ها می توانند رکابزنی کنند شاید چند سال طول بکشد تا بتوانند مهارت نگه داشتن تعادل را بدست بیاورند. این که کودک شما نیاز به سه چرخه دارد یا دوچرخه به راحتی توسط والدین قابل تشخیص است اما اغلب والدین بر اساس ترجیحات خودشان تصمیم می گیرند. برخی دیگر اما ترجیح می دهند که هر سال بر اساس نیاز کودک دوچرخه ای تهیه کنند.

این تصمیم ها بر عهده ی خود والدین است ، اگر می دانید که کودکتان هنوز توانایی خوبی در نگه داشتن تعادل خود ندارد بهتر است از سه چرخه استفاده کنید. اما نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که حتی اگر یک انسان بالغ هم بخواهد به تازگی دوچرخه سواری را بیاموزد در ابتدا ممکن است زمین بخورد. نگران نباشید و با تمرین و همراهی خود، کودکان را به ادامه دادن تشویق کنید.

 

یادگیری دوچرخه سواری

همه ی ما داستان هایی درباره ی این که بچه ها را آرام کند و کم کم آن ها را رها کنید شنیده ایم. حتی ممکن است خودتان به همین شیوه ی سنتی و بارها زمین خوردن یاد گرفته باشید. رکاب زدن با یک دوچرخه چیزی شبیه به دنبال کردن غریزه است و این که آن را آموزش دهیم برایمان دشوار است. ما بدون فکر کردن تعادل خود را حفظ می کنیم و پس از بارها آزمون و خطا می آموزیم که به راحتی دوچرخه سواری کنیم.

شاید شما هم خاطره ای به همراه والدینتان داشته باشید و زمانی که شما را رها کرده اند تا به تنهایی رکاب بزنید را به خاطر بیاورید. روش سنتی اشتباه نیست اما امروزه ما روش های جدیدی را نیز داریم که به صورت مختصر بیان می کنیم.

انواع روش ها:

۱. به جای استفاده از دوچرخه های تمرینی از دوچرخه های تعادل که مخصوص کودکان طراحی شده است استفاده کنید.
۲. به جایی این که دائم فریاد بزنید که متعادل بماند، او را راهنمایی کنید که از کدام سمت در حال از دست دادن تعادل خود است.
۳. چرخ های کمکی را در طول زمان بالا و بالاتر ببرید تا کودک در تمرین تعادل رشد کند.
روش های پیشنهادی به کودک شما کمک می کند تا در کمترین زمان مهارت دوچرخه سواری را کسب کند اما دقت کنید که برای بدست آوردن یک مهارت ساعت ها تمرین نیاز است.با پرسیدن سوالاتی مثل “بالاخره تونستی یا نه؟” به کودکان استرس ندهید. یادگیری دوچرخه سواری استفاده از دوچرخه به علاقه و زمان نیاز دارد پس مراقب باشید کودک خودتان را دلسرد نکنید.

ایمنی در دوچرخه سواری

ایمنی یکی از مهمترین نگرانی های والدین در هنگام استفاده بچه ها از دوچرخه است.باید دقت کنید که کودکان هیچ پیش زمینه ای درباره ی دوچرخه ندارند.آن ها مستقیما به شما نگاه می کنند و تک تک کارها را تقلید می کنند بنابراین اگر امنیتشان برایتان اهمیت دارد اول خودتان کلاه ایمنی بگذارید . به کودک بیاموزید که استفاده از وسایل ایمنی نشانه ی ضعف نیست چرا که همه و حتی بزرگتر ها به این وسایل نیاز دارند. همراه به کودک خود دوچرخه سواری کنید و به او قوانین راهنمایی رانندگی را بیاموزید.

شناخت علائم راهنمایی رانندگی هم برای بچه ها بسیار مهم است، آنها باید بدانند که چگونه از خود در خیابان مراقبت کنند، در نظر داشته باشید که این مسولیت شما است تا در هنگام خرید، آموزش ها و امنیت کودک خود را در نظر بگیرید همچنین یکی از ابزارهای دیگر محافظتی پوشیدن لباس های روشن و در برخی موارد شب رنگ است.

گردآوری : تحریریه شرکت آسیم

منابع:
۱ https://www.verywellfamily.com/riding-a-bike
۲. https://www.hellomotherhood.com/what-age-do-children-learn

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “نخستین گام های ایجاد تعادل در کودکی با دوچرخه سواری

نظرات بسته شده است.