معرفی رشته‌های ورزشی

تی آر ایکس TRX

تی آر ایکس TRX (مخفف واژه Total Resistance Exercises به معنای تمرینات مقاومتی برای کل بدن) است.

تی آر ایکس شاخه‌ای تخصصی از تمرینات تعلیق است که تجهیزات آن برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ توسط رندی هتریک (افسر سابق یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا) طراحی و ساخته شد و تجهیزات آن در سال ۲۰۰۶ در بازارهای بین‌المللی توزیع شدند. تا سال ۲۰۰۹ حدود ۱ میلیون نفر در بیش از ۶۰ کشور جهان مشغول به انجام این ورزش هستند. در سال ۲۰۱۵ نخستین آکادمی تی آر ایکس تأسیس شد.

در تی آر ایکس از وزن بدن برای افزایش همزمان قدرت، تعادل، انعطاف‌پذیری و ثبات مرکزی بدن استفاده می‌شود.

ترینر تعلیق تی آر ایکس ابزاری ورزشی است که از نیروی جاذبه و وزن بدن را اهرم می‌کند تا تمرین‌ها انجام شوند. طراحان TRX ادعا می‌کنند که این ابزار نتیجه پژوهش‌های نظامی، ورزش‌های حرفه‌ای و آکادمی‌ها و تجربیات تیم طراح هستند.

هتریک هنگامی که در سال ۱۹۹۷ به جنوب‌شرق آسیا اعزام شده بود به دنبال یک روش تمرینی متفاوت با شنای سوئدی معمولی بود. او از تجهیزات شناخته شده (مانند کمربند جوجیتسو و روبان تسمه‌ای چتر نجات) برای ساختن اولین مدل از ترینرهای تی آر ایکس استفاده کرد.

تمرینات تی آر ایکس هم برای افراد مبتدی و هم برای ورزشکاران حرفه‌ای مانند دوچرخه‌سوارها، دونده‌ها، یوگاکارها، نظامی‌ها و رزمی‌کارها مناسب است. از دیگر ویژگی‌های مثبت این ورزش در دسترس بودن وسایل آن و امکان استفاده از آن‌ها در مکان مورد نظر فرد است.

موافقان تمرینات تی آر ایکس TRX معتقدند که این ورزش تحرک و پایداری و در نتیجه متابولیسم بدن را افزایش، حجم عضلات را کاهش و قدرت عملکرد را بهبود می‌دهد. هتریک می‌گوید کسانی که یوگا و پیلاتس را دوست دارند از این ورزش هم استقبال خواهند کرد چون تشابهاتی دارند. جدا از آن این تمرینات برای دونده‌ها، دوچرخه‌سوارها و هر کسی که ورزش قدرتی انجام می‌دهد مناسب است.

فواید دیگر TRX

  • چربی‌سوزی
  • افزایش قدرت بدنی
  • سلامت قلبی-عروقی
  • سلامت عضلانی

 

وبسایت رسمی

بازگشت به لیست