معرفی رشته‌های ورزشی

پینگ پنگ

پینگ پنگ بازی

پینگ پنگ (تنیس روی میز)

اولین مسابقه رسمی پینگ پنگ (یا همان تنیس روی میز) در سال ۱۸۸۰ میلادی و در انگلستان دوره ویکتوریا برگزار شد. پینگ پنگ در ابتدا ورزش مخصوص طبقه متمول بود و با استفاده از یک ردیف کتاب به جای تور، دو کتاب به عنوان راکت و با توپ گلف انجام می‌شد. در سال ۱۹۲۶ فدراسیون جهانی تنیس روی میز (ITTF) تأسیس و در سال ۱۹۸۸ این رشته وارد المپیک تابستانی شد.

تعداد بازیکنان: ۲ (تک به تک) یا ۴ (دو به دو) نفر

تجهیزات استاندارد پینگ پنگ

توپ

  • وزن ۲٫۷ گرم
  • قطر ۴۰ میلی‌متر
  • جنس: پلیمر (از ۲۰۱۵ به قبل: سلولوئید)
  • رنگ: سفید یا نارنجی (مات) – بسته به رنگ میز و محیط اطراف

طبق قوانین، هنگامی که توپ از ارتفاع ۳۰٫۵ سانتی‌متری زمین روی سطح فولادی با ضریب بازگشت ۰٫۸۹ تا ۰٫۹۲ رها شود، باید تا ارتفاع ۲۴ تا ۲۶ بازگردد.

سازندگان توپ پینگ‌پنگ برای مشخص کردن کیفیت محصولات خود از سیستم امتیازدهی ستاره‌ای استفاده می‌کنند. توپ‌ها اغلب از یک تا سه ستاره هستند و توپ سه ستاره عالی‌ترین کیفیت را دارد. اما به دلیل استاندارد و یکسان نبودن این سیستم نزد تولیدکنندگان مختلف، توپ‌ها باید به تأیید ITTF برسند. تأییدیه ITTF روی توپ‌ها چاپ می‌شود.

یک توپ استاندارد – تأیید شده توسط ITFF

 

میز

  • طول: ۲۷۴ سانتی‌متر
  • ارتفاع تور: ۱۵٫۲۵ سانتی‌متر
  • جنس: چوب و مشتقات آن

 

راکت

 

راکت از جنس چوب با یک لایه پوشش لاستیکی در یک یا هر دو سمت ساخته می‌شود. برای کاربردهای متفاوت در هر سمت راکت می‌توان از پوششی با جنس متفاوت استفاده کرد. پوشش‌های گوناگون می‌توانند برای پیچ دادن، سرعت دادن و خنثی کردن چرخش توپ استفاده شوند. یک سمت راکت ممکن است به توپ پیچ بدهد و سمت دیگر اینطور نباشد. با این قابلیت می‌توان هنگام بازی با تعویض سمت راکت از تکنیک‌ها و ضربات متفاوتی استفاده کرد. برای اینکه بازیکن از جنس پوشش راکت حریف مطلع باشد، یک سمت آن باید قرمز و یک سمت آن سیاه باشد.

  • هر بازیکن می‌تواند پیش از بازی جنس راکت حریف را بررسی کند تا ببیند چه پوششی با چه رنگی روی هر سمت راکت استفاده شده است.

دسته راکت از یک تا ۷ لایه چوب ساخته می‌شود. البته از چوب پنبه، فایبرگلاس، فیبر کربن، فیبر آلومینیوم و کِولار هم گاه استفاده می‌شود. طبق قوانین ITTF، هشتاد و پنج درصد ضخامت دسته باید چوب طبیعی باشد، مثل چوب سرو، سرو پاکوتاه و بالسا.

 

ورزش پینگ پنگ

پینگ پنگ

معتبرترین تورنمنت‌های جهانی و قاره‌ای پینگ پنگ

تنیس روی میز قهرمانی جهان، جام جهانی تنیس روی میز، المپیک و تور جهانی ITTF، قهرمانی اروپا، قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی.

 

فدراسیون تنیس روی میز ایران

آدرس: تهران – اتوبان نیایش – درب جنوبی مجموعه ورزشی انقلاب – فدارسیون تنیس روی میز – جمهوری اسلامی ایران

تلفن: ۲۶۲۱۶۲۰۹

 

میز پینگ پنگراکت پینگ پنگ

بازگشت به لیست