اخبار

دستگاه‌های پزشکی باشگاه‌های ورزشی باید نظارت شوند

باشگاه ورزشی بدنسازی

قائم مقام معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی گفت: نظارت لازم بر روی تجهیزات پزشکی و مکمل‌های سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی وجود ندارد و این موضوع موجب بروز مشکلاتی شده است.

دکتر حجت الله ‌مقیمی قائم‌ مقام معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی ایران در گفتگو با ‌باشگاه خبرنگاران جوان گفت:

بخشی از دستگاه‌های بدنسازی باشگاه‌های ورزشی مربوط به حوزه پزشکی است که به صورت غیر قانونی در باشگاه‌ها استفاده می‌شوند مثل لیزر‌های چربی و … که از وسایل پزشکی محسوب می‌شوند اما چون نظارت بر آن‌ها برعهده وزارت بهداشت نیست نظارتی هم روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: باشگاه‌های ورزشی وقتی بدون نظارت یک پزشک و شرح حال گرفتن از بیماری های پایه فرد از دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌کنند برای فرد مصرف‌کننده عوارضی ایجاد می‌شود بطور مثال دیده‌ شده که فردی با استفاده از دستگاه‌های لیزری چربی باشگاه‌های ورزشی به میکروب‌های چربی با زخم‌های بزرگ بخصوص روی شکم دچار شده در صورتی که باشگاه‌های ورزشی ادعا دارند که این دستگاه‌ها فقط روی چربی‌ها امواج می‌تابانند و زخم ‌و عوارضی هم ندارند.

وی ‌همچنین گفت : ‌اگرعوارض حاصل از استفاده دستگاه‌ها تحت نظر پزشک ایجاد شود فرد زیان دیده با توجه به شماره نظام پزشکی می‌تواند مسیر شکایت را پیگیری کند اما در صورتی که این عوارض ناشی از استفاده دستگاه‌های واقع در باشگاه‌های ورزشی باشد ‌از آن جا که هیچکدام از باشگاه‌های ورزشی دارای کد ‌رهگیری و کد نظام ورزشی نیستند شکایت ‌از آن‌ها پیچیده‌ و تا حدی ‌ناممکن است.

‌دکتر مقیمی در رابطه با نظارت و بررسی بر باشگاه‌های ورزشی مسائل تصریح کرد:

این وظیفه سازمان تربیت بدنی است که بر باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی نظارت کند تا از دستگاه‌های پزشکی استفاده نشود، همانطور که واحدی زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان ‌غذا و دارو تحت عنوان اداره کل تجهیزات پزشکی وجود دارد که تمامی وسایل پزشکی چه مصرفی و چه الکترونیکی را از لحاظ کیفی و کمی بررسی می‌کنند و در صورتی‌که موردی نداشته باشند کد‌ دارو سپس شناسنامه‌دار می‌شوند.

وی در خصوص تجهیزات پزشکی شناسنامه‌دار گفت: همه پزشکان ‌در مطب، کلینیک، درمانگاه و بیمارستان‌ها ‌از تجهیزات پزشکی استاندارد و شناسنامه‌دار استفاده می‌کنند و اگر پزشکی از دستگاه‌ههای غیر‌ کددار استفاده کند به شدت تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و محکوم می‌شود.

قائم مقام معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی خاطرنشان کرد: از آنجایی که پزشکان مشکلات استفاده از دستگاه‌های ‌غیر کددار را برای بیمار می‌دانند معمولا استفاده نمی‌کنند اما مراکز زیر‌زمینی که پروانه ندارند و اکثرا پزشکی در آن‌ها نیست برای انجام ‌لیزرهای زیبایی و کاشت مو و … از دستگاه‌های بدون کد استفاده می‌کنند که این‌ها غیر مجاز هستند ‌و در صورت مشاهده به شدت با ان‌ها برخورد می‌شود.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “دستگاه‌های پزشکی باشگاه‌های ورزشی باید نظارت شوند

نظرات بسته شده است.