معرفی تجهیزات, مقالات

وسایل ضروری سفر

وسایل ضروری سفر

وسایل ضروری سفر

به‌همراه داشتن تمامی وسایل ضروری سفر باعث میشه افراد بتونن نیازهاشونو در سفر تامین کنن، با اینکه شاید در بعضی از سفرهای روتین فقط تعدادی از وسایل استفاده بشن اما تا زمانی که نیاز مبرم به یکی از آن‌ها پیدا نکنید، اهمیت به‌همراه داشتن همیشگی آن‌ها را حس نمیکنید.

اولین قسمت سفر به‌ویژه در سفرهای جاده ای و طبیعت‌گردی، جمع‌آوری لوازم و تجهیزات سفر است. در این امر باید وسایلی رو جمع آوری کنیم که کم حجم و کاربردی باشن

تعدادی از وسایل سفر اهمیت بیشتری نسبت بقیه ی وسایل کمپ و سفر دارند و نبودشان موجب دردسره و بودنشون خیلی از کارها رو امکان پذیر میکنه.

چک لیست وسایل ضروری سفر با تغییرهای سبک سفر شامل اقلام زیر است.

  • کوله متناسب با وسایل و ارگونومی بدن
  • کیسه خواب
  • چادر مسافرتی
  • زیر انداز چادر
  • زیر انداز کیسه خواب
  • صندلی یا زیر انداز یک نفره ( زیر باسنی)
  • ابزار روشنایی ( چراغ قوه ، چراغ پیشانی یا هد لامپ، چراغ چادر)
  • ظروف سفری ( کتری، قابلمه یا تابه یا وک، لیوان و قاشق چنگال، ظرف نمک و شکر)
  • گاز و کپسول ( سرشعله و گاز، فندک و سایر وسایل روشن کننده آتش)
  • جعبه کمکهای اولیه و داروهای ضروری قلبی و ضد حساسیت و شخصی
  • جعبه ابزار ضروری
  • چاقو تاشو همه کاره
  • غذا و آب کافی
  • لباس مناسب ( کفش، جوراب، شلوار، بلوز ، پوشش مناسب سر مثل کلاه یا اسکارف یا دستمال سر)
  • دستگاه مسیر یاب و ارسال سیگنال
  • پاور بانک و باتری اضافه
  • کرم ضد افتاب

پوشش مناسب

در سفرهای طبیعت‌گردی همیشه با تغییرات ناگهانی هوا مواجه خواهیم بود، پس باید لباس را متناسب با نوع سفر و زمان سفر تنظیم کرد.

لباس اضافی متناسب از بیس، پلار، گرتکس، بادگیر، ضد آب، عرق گیر و .. برای بدن شامل کلاه، اسکارف، بلوز و بالا پوش دستکش، شلوار وجوراب و کفش باید به همراه داشت.

در واقع، لباس طبیعت‌گردی راحت و ایمن باید قادر باشد تا از شما در برابر سرما (در زمستان)، گرما و تابش مستقیم آفتاب (در تابستان و کویر)، باد و همچنین نفوذ باران مراقبت کند. به‌صورت کلی، لباس طبیعت‌گردی مناسب باید بتواند در روزهای گرم بدن شما را خنک نگه دارد، در روزهای سرد و با باد و باران شدید، شما را گرم و خشک نگه دارد.

علاوه بر این،باید جنس و الیاف این لباسها باید به نحوی باشد که بونگیرد، محکم باشد که پوسیده نشود، طول عمر و استقامت بالایی داشته باشد، هوا را به‌خوبی از خود عبور دهد و تا جای ممکن سبک باشد.

وسایل سفر

چادر سفری

در اغلب سفرهای چند روزه برای ماندن در طبیعت، گردشگران چادر‌های مسافرتی به‌همراه  دارند. اگر خدا ناکرده در یک گردش یک روزه گم شده یا زخمی شوید، یا حتی در باد یا باران شدید گیر بیافتید، داشتن یک سرپناه ضروری به شما بسیار کمک میکند. علاوه بر آن زیر انداز مناسب برای زیر چادر که مانع نفوذ رطوبت به داخل چادر شود ضروری است.

کیسه خواب و زیر انداز

کیسه خواب یکی از لوازم مهم کوهنوردی برای سفر های چند روزه است و باید در خرید آن به نکته‌هایی مانند بازه دمایی، حجم، سایز، رنگ، الیاف و ضدآب بودن کیسه خواب را مدنظر قرار داد.

همچنین همراه داشتن یک زیرانداز ضد آب، نرم، ضخیم و مقاوم لازم است. حتی زیر انداز تک نفره یا زیر باسنی هم برای استراحتهای موقتی لازم است.

از خصوصیات زیرانداز مناسب می‌توان به ضد آب بودن، ضخامت مناسب، نوع الیاف و بافت آن، قابل شستشو بودن، وزن سبک و راحتی در حمل و نقل آن و داشتن مقاومت بالا به‌طوری که به‌راحتی پاره نشود و یا آسیب نبیند اشاره کرد.

وسیله‌ای برای روشن کردن آتش

روشن کردن آتش بخش جدایی‌ناپذیر گشت‌وگذار در سفر و به‌ویژه در طبیعت‌گردی است. هیچ فعالیتی به‌اندازه‌ی نشستن در اطراف آتشی گرم و مطبوع به‌همراه خانواده و دوستان در آغوش طبیعت، لذت‌بخش نیست. علاوه بر این، برای خالص کردن آب، استریل کردن بانداژ، پیغام‌های معنی‌دار جهت نشان دادن جا و وضعیت حال حاضر و حفاظت خود در برابر حیوانات نیز از سایر کاربردهای آتش در سفر هستند. ازاین‌رو، به‌همراه داشتن وسیله‌ای برای روشن کردن آتش مانند کبریت، فندک یا آتش‌زنه ، گاز و سر شعله ضروری است.

دستگاه مسیریاب

توانایی استفاده از قطب نما و خواندن نقشه بسیار ضروری است که دو قسمت از سیستم‌های پیشرفته مسیریابی GPS  هستند. البته با وجود دستگاه‌های GPS باز هم به یک نقشه توپوگرافی نیاز داریم که دید بهتری از مسیر سفر بدهد.

اما داشتن پیشرفته‌ترین GPSها بدون داشتن مهارت دراستفاده از آن کمتر از به‌همراه داشتن یک قطب‌نمای ساده می‌تواند به شما در سفر کمک کند.

عینک آفتابی

از جمله موارد ضروری در سفرهای طبیعت‌گردی به‌همراه داشتن عینک آفتابی که برای حفاظت از سلامت چشم و بافت‌های اطراف آن لازم است. زیرا اشعه ماورای بنفش خورشید علاوه بر پوست، برای عدسی و قرنیه چشم نیز مضر است. تنوع زیادشون بخاطر سلیقه، فرم صورت و ممتر از آن موارد مصرف عینک هست و شما باید بر اساس نوع سفرهایتان عینک مناسب را انتخاب کنید.

علاوه بر این، چشم‌ها در فصل زمستان به‌دلیل سردی هوا، وزش باد، افزایش گرد و غبار و آلودگی هوا بیشتر در معرض خشک شدن هستند و به‌ویژه در هوای برفی به‌دلیل انعکاس نور از سطح کریستال‌های برف، اشعه بیشتری وارد چشم‌ها شده و عوارض ناشی از آن زیاد است. که استفاده از عینک آفتابی باعث کاهش تماس چشم‌ها با عوامل آسیب زا به چشم میشود.

کرم ضدآفتاب

کرم‌های ضدآفتاب پوست را از دریافت پرتوهای فرابنفش خورشید ( UV ) محافظت می‌کنند. همانطور که میدانید دو نوع UVA و UVB از پرتوهای فرابنفش، به پوست آسیب میرساند و باعث پیری پوست میشه و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند.

در انتخاب کرم‌های ضدآفتاب، به دو مورد توجه کنید؛ اول قدرت حفاظت در برابر نور خورشید بایستی حداقل 15 SPF باشد و دوم آنکه محافظ در برابر اشعه‌های UVA‌ و UVB باشد.سوم آنکه هر 3-4 ساعت یک بار باید کرم خود را تمدید کنید.

روشنایی (چراغ پیشانی یا چراغ قوه یا چراغ چادر)

چراغ پیشانی یکی از لوازم ضروری برای سفر در کمپینگ است که ویژگی‌هایی مانند سطح روشنایی، وزن، مدت زمان نوردهی و نوع باتری مواردی است که باید در زمان خرید مدنظر داشت. همچنین باید در سفر باید حتما باتری اضافی متناسب با سیستم روشنایی خود همراه‌تان باشد.

جعبه‌ی کمک‌ های اولیه

جعبه کمک‌های اولیه، جعبه یا کیفی حاوی تدارکات و تجهیزاتی است که در صورت لزوم بتوان تا زمان رسیدن نیروهای امدادی یا دسترسی به نزدیک‌ترین مرکز درمانی با آن اقدام به انجام کمک‌های اولیه کرد. انتخاب محتوای جعبه با مقصد و نیز سبک سفر متغیر است ولی درمجموع، جعبه کمک‌های اولیه  باید شامل وسایل پانسمان، قرص‌های ضروری مانند مسکن، ضد تهوع و اسپاسم و… وسایلی چون گاز استریل و باند و غیره باشد.

جعبه ابزار یا ابزارهای چندکاره

همراه داشتن داشتن جعبه ابزاری کوچک برای تعمیر خرابی‌های احتمالی همیشه در سفر ضروری به نظر می‌رسد. فرض کنید چادرتان مشکل کوچکی پیدا کند یا یکی از وسایل‌تان نیاز به تعمیر کوچکی داشته باشد. به‌همراه داشتن جعبه ابزار کوچکی برای راه انداختن کارها ضروری است. یا تاکنون پیش آمده است که برای باز کردن، بریدن یا جداکردن چیزی نیاز به یک ابزار ریز یا چاقویی کوچک داشته باشید یا در سفر برای باز کردن در کنسرو، نوشیدنی و… نیاز به ابزار خاص آن را احساس کنید؟ داشتن یک ابزار چندکاره در کیف، داشبورد ماشین یا جیب ما می‌تواند مفید واقع شود

آب و غذای اضافی

بهتر است برای شرایط ضروری و حتی 1 روز اضافه تر از زمان مسافرت مواد غذایی مانند گوشت خشک‌شده و دودی‌شده، آجیل، میوه‌خشک و مواد انرژی‌زا همراه‌تان باشد.

همچنین ‌همراه داشتن یک بطری آب و یک مخزن تاشو برای آب همواره توصیه می‌شود. شما باید برخی از تجهیزات تصفیه آب همچون فیلترها یا قرص‌های تصفیه ‌آب هم برای مواقع ضروری همراه داشته باشید. سعی کنید قبل از سفر، مسیر خود را از نظر محل‌های دسترسی به آب آشامیدنی به‌خوبی بررسی کنید.

به یاد داشته باشید فرآیند هضم غذا در بدن، باعث گرم شدن بدن می‌شود. پس سعی کنید در شب‌های سرد قبل از خوابیدن غذا بخورید تا به گرم ماندن بدن‌تان کمک کند.

سایر وسایل ضروری سفر که ‌همراه داشتن آن‌ها توصیه می‌شود:

  • کرم ضدگزیدگی :برای در امان ماندن از نیش حشرات
  • سوت :برای کمک خواستن در مواقع ضروی
  • کرامپون برای عبور از قسمت‌های برفی
  • وسایل ارتباطی و ارسال سیگنال و موبایل‌های ماهواره‌ای کمک بسیاری خواهند کرد، یک آینه‌ی کوچک یا منور یا وسایل دودزا برای علامت دادن
بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “وسایل ضروری سفر

نظرات بسته شده است.