مقالات

چیدمان صحیح کوله پشتی برای سفر

چیدمان کوله پشتی

چیدمان صحیح کوله پشتی برای سفر اصول و قواعدی دارد که به نوع سفر، زمان سفر، مدت سفر و نیازهای افراد بستگی دارد.

در ابتدا درمورد انواع کوله باید توضیحاتی داده شود تا متناسب با کوله و سایل خود چیدمان مناسب را انجام دهید.

کوله پشتی ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند: 

  • کوله های کوهپیمایی یا قله
  • کوله های فنی سنگ نوردی
  • کوله های کوهپیمایی که در اندازه های مختلف و در واحد لیتر هستند باید از طراحی خاص و مناسبی برای کوهنوردی ،برنامه های طبیعتگردی و کمپینگ، سفر یک روزه یا سفرهای چند روزه برخوردار باشد.

زینی که در پشت کوله تعبیه می شود، فشار بار را به ناحیه کتفها و در صورت بستن کمربند کوله به بالای استخوان های لگن منتقل میکند در نتیجه فشار وارده بر کمر و کتفها را کم میکند. این کوله ها نباید از عرض بدن شخص عریض تر باشد، ضمنا داشتن جیبهای متعدد دسترسی به وسایل را راحتتر  میکند.لازم به ذکر است این نوع کوله ها برای کارهای فنی از جمله سنگ نوردی و یا حتی عبور از گذرگاههای باریک مناسب نمی باشد. 

  • کوله های فنی با عرض کمتر از عرض بدن و فاقد جیب های برجسته است. جنس این نوع کوله ها در مقابل کشیده شدن بر روی سنگها از نوع معمولی مقاومتر است.
  • برای کوله های سبک و ساده که پشت آنها بالشتک نرم (Pad) ندارد و بدنه کوله مستقیم با کمر در تماس است میتوان از فوم مخصوص خواب برای راحتی پشت استفاده کرد. به این طریق که فوم را به صورت عمودی داخل کوله قرار می دهیم، به طوری که نرمی آن به طرف پشت کوله قرار گیرد و برای کمر راحتی ایجاد کند.در این نوع کوله ها بهتر است اجسام نرم نزدیک کمر قرار داده شود. بهتر است وسایل در چند بسته به صورت عمودی در کنار هم قرار گیرد چرا که قرار دادن وسایل به صورت افقی باعث می شود تا کوله در فواصل بین وسایل ناهموار و پیچ خورده شود و باعث ناراحتی کمر گردد.

نکات مهم در نگهداری کوله پشتی

  • یک کوله پشتی هرچقدر از مواد ضد آب ساخته شده باشد در اثر استمرار تماس با آب و باران از طریق درزها و زیپ خیس می شود. بنابراین حتما روکش های ضد آب را در زمان باران استفاده کنید.
  • بعد از سفر کوله را با دستمال مرطوب گل و شن و ماسه آنرا تمیز کند. و یا آن را با آب گرم و صابون بشویید.
  • از شستن کوله با مواد شیمیایی، چنگ زدن و انداختن در ماشین لباسشویی خودداری نمایید زیرا مواد ضد آب آن بعد از مدتی از بین خواهد رفت.
  • زیپ ها را بعد از هر سفر با اسپری سیلیکون روغن کاری کنید.
  • از ظروف سبک و نشکن استفاده کنید و حمل ظرف شیشه ای در داخل کوله ها خودداری کنید زیرا احتمال شکسته شدن و در نتیجه پاره کردن کوله می باشد.
  • در حمل مواد نفتی و یا هر چیز دیگری که احتمال نشت آن وجود دارد، باید دقت شود. این نوع مواد باید داخل ظرف کاملاً آببندی شده قرار گیرند.
  • به هنگام استراحت سعی شود پشت کوله که بخاطر عرق کردن مرطوب می باشد به سمت خورشید قرار گیرد تا رطوبت خشک شود.

 تنظیم و چیدمان صحیح کوله پشتی

  • اگر کوله دارای چارچوب و یا بالشتک نرم باشد اولین چیزی که باید در انتهای کوله قرار گیرد زیر انداز یا پتو یا چیزی شبیه به آن است
  • در جلوی آن کیسه خواب در صورتی که بخش پایین هنوز پر نشده باشد می توان لباس های اضافی و تجهیزات بارانی (مانند بادگیر، بارانی و پانچو) را نیز در آنجا قرار داد.

تجهیزات بارانی باید در کنار زیپ و در دسترس سریع باشند.

  • میله های چادر در کنار دیواره کوله و چسبیده به کمر قرار می گیرد.
  • در جلوی آن ظروف پخت و پز، اجاق و ظرف سوخت، بطری های خالی آب، و وسایل کوچکی مانند شمع ها و کیت تعمیرات قرار داده می شود به طوری که سنگین ترین وسایل (مانند ظروف پر از سوخت) در نزدیکی کمر باشد.
  • به جز نهار و میان وعده های در طول روز، کیسه های غذا در بالای تجهیزات آشپزی قرار داده میشود و به خاطر سنگینی در نزدیکی کمر قرار می گیرد.
  • در جلوی کیسه های غذا چادر و یا هر نوع پاپوش موجود جای داده می شود.
  • در بالای کوله نیز جای نقشه، دوربین، و بادگیر یا بالاپوش گرم است. اگر بالاپوش یا بادگیر در بالای کوله جا نشد می توان آن را در بخش پایینی یا اگر جیب شبکه ای در جلوی کوله وجود دارد، در آن، چپاند.
  • جیب بالایی کوله به طریق خاصی پر نمی شود ولی غالباً در آن کلاه، گترِ گردن، دستکش ها، کرم ضد آفتاب، کیف متعلقات دوربین، دفع کننده حشرات، لنز های دوربین، عینک آفتابی، و هر مورد کوچکی که از جا گرفتن در جاهای دیگر بازمانده، قرار داده می شود. اگر کوله جیب بالایی ندارد این وسایل در ساک کوچکی در بالاترین قسمت کوله جای می گیرند.
  • یک جیب کناری بطری آب، نهار و میان وعده را در خود جای می دهد و در جیب دیگر، بطری های سوخت، میخ های چادر، هِد لامپ، و کیت کمک های اولیه قرار میگیرد.

 

چیدمان صحیح کوله

چیدمان کوله

هدف از چیدمان صحیح کوله پشتی

هدف از تنظیم، انتقال صحیح وزن بار به بدن شما است. به نحوی که حدود ۸۰٪ از وزن بار به روی پایین کمر و قسمت لگن منتقل شود و شانه های کوهنورد بیشتر نقش کنترل تعادل بار را داشته باشند.

قبل از تنظیم کوله، آنرا با وزنی بین ۷ تا ۱۰ کیلوگرم پر کنید و بعد به سراغ مراحل تنظیم بروید. البته توصیه می شود هنگام بلند کردن کوله پشتی به جای کمر، زانو ها خم شوند و این در مورد برداشتن تمامی اشیا با هر مقدار وزنی صدق میکند.

تنظیم صحیح کوله پشتی و فیت شدن کوله روی بدن:

۱- ابتدا تمامی بند شانه و کمربند کوله را شل کنید. کوله را روی دوش قرار دهید، شانه ها را بالا بیاندازید تا کوله پشتی بالاتر قرار بگیرد، حال کمربند کوله پشتی را روی استخوان لگن خود تنظیم کنید و کمر بند کوله را سفت ببندید.

۲- بند شانه را با کشیدن رو به پایین سفت ببندید تا کوله به شما نزدیک شود.تسمه های شانه کوله پشتی باید طوری تنظیم شود که کوله از ناحیه آخرین مهره کمری که به موازات خط ناف در ناحیه پشتی قرار دارد پائین تر نیامده و شانه ها را در حالت عادی نگهدارد و گردن و شانه ها را آزار ندهد.

تمایل شانه ها به طرف جلو به جا ماندن آثار بند کوله ها و ایجاد قرمزی روی پوست افراد و افت کوله به سمت پائین از استاندارد نبودن کوله پشتی است.

بهتراست از کوله پشتی هایی که دارای بند شانه  با حداقل عرض پنج سانتی متر است استفاده کنید.

بند نازک کوله پشتی به رگ های عصبی و خونی آسیب وارد کرده و احتمال ایجاد دردهای عصبی مزمن و ناراحتی های پوستی را افزایش می دهد.

۳- در پشت گردنتان، جایی که بندهای شانه به پشت کوله پشتی متصل می شوند توجه کنید. این قسمت باید در قسمت صاف بین دو کتف کمر شما قرار بگیرد. چنانچه محل آن درست نیست و این قسمت برای کوله پشتی شما قابل تنظیم است باید کوله پشتی را در آورید و محل آنرا در کوله پشتی خود تغییر دهید. این قسمت تنها برای کوله پشتی هایی عموما با حجم ۵۰ لیتر به بالا قابل تنظیم است و برای کوله های سبک تر نیازی به این تنظیم نیست و معمولا قابل تنظیم نیز نیستند.

۴- در کوله های بزرگ ، بندی به نام بند کوله کشی وجود دارد. این بند از بالای کوله با یک زاویه ۴۵ درجه روی شانه کوهنورد آمده است. در زمان کوله کشی و سنگین بودن کوله می توان با کشیدن این دو بند ، کوله  پشتی را به بدن نزدیک تر نگاه داشت و به بدن در تحمل وزن کوله کمک کرد.

۵- آخرین قسمت بستن بند سینه کوله پشتی است. توجه کنید این بند باید مقداری محکم باشد اما نباید موجب سختی تنفس و اختلال در آن باشد. به میزان مناسب آنرا سفت کنید تا  شانه های شما بر اثر وزن کوله به عقب متمایل نشوند و در طول بارکشی در وضعیت طبیعی بمانند.بهتر است این بند را در هنگام فرود از شیبها ببندید.

۶- در نهایت اگر تنظیمات کوله پشتی را به خوبی انجام داده باشد، باید بتوانید یکی از زانوهای خود را ۹۰ درجه خم کنید. در این حالت کمربند کوله شما باید در راستای بالای ران شما و مماس با آن قرار بگیرد.

نکات مهم در چیدمان صحیح کوله پشتی :

۱- توزیع مساوی وزن بین راست و چپ کوله. و استفاده از تمام فضای داخلی کوله که درموقع حمل اقلام داخل آن حرکتی نداشته باشند.

۲- دسترسی سریع به وسایل درون کوله و دانستن محل هر کدام از وسایل.

۳- در راهپیمایی ساده ، برای استقرار بهتر، اقلام سنگین کمی بالاتراز کمر قرارداده شود و در راهپیمایی سنگین، برای تعادل بیشتر سنگینی کوله نزدیک به کمر قرار گیرد.

۴- از تسمه های کوله جهت تنظیم فضای داخلی کوله برای چیدن بهتر اقلام داخل کوله استفاده کنید.و از تسمه های روی دسته کوله جهت نزدیک کردن کوله به بدن استفاده شود.

۵- بسته بندی وسایل داخلی کوله کمک بزرگی برای پیدا کردن سریع آنهاست .بهتر است برخی اقلام مرتبط در کیسه هایی با رنگهای متفاوت قراردهیم . مثل: کمکهای اولیه ، غذا ، تنقلات و …

۶- از حجم داخلی ظروفی مثل لیوان و قابلمه می توان برای جا دادن موارد ظریف و حساس استفاده کرد.

۷- غذای خود را زیر کپسول خوراک پزی در کوله  قرار ندهید و تنقلات بین راهی را در جیبها و در دسترس قرار دهید.

بازگشت به لیست