اخبار

دستگاه ضربان سازی که با تپش قلب کار می کند

دستگاه ضربان ساز قلب

محققان یک دستگاه ضربان ساز قلب ابداع کرده اند که با انرژی تپش قلب انسان کار می کند و نیازمند باتری نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر ، میلیون ها نفر در سراسر جهان برای ادامه حیات به دستگاه های ضربان ساز یا تنظیم کننده ضربان قلب نیاز دارند که باید در بدن ایمپلنت شوند.

مشکل اینجاست که باتری های این دستگاه ها هر ۵ تا ۱۰ سال باید عوض شود و این روند نیازمند جراحی است. هرچند فرایند جراحی چندان پرهزینه نیست اما خطرات و احتمال عفونت را در پی دارد.

این درحالی است که گروهی از محققان مشغول توسعه یک دستگاه قابل ایمپلنت در بدن انسان هستند که با انرژی تپش قلب انسان کار می کند.

مهندسان کالج «دارتموث» یک کیت به اندازه سکه برای این ضربان ساز ابداع کرده اند که انرژی جنبشی قلب را به الکتریسیته تبدیل می کند و می تواند دستگاه را در بدن انسان روشن کند.

این اختراع با اضافه کردن یک قطعه پلیمری پیزوالکترونیک به نام PVDF کوچکترین حرکت جنبشی یا مکانیکی را به برق تبدیل می کند.

یک ماژول مخصوص علاوه بر شارژ دوباره دستگاه ایمپلنت شده، می تواند از حسگرها اطلاعات مربوط به سلامت بیمار را جمع آوری کند.

محققان به تازگی نخستین مرحله از  آزمایش این دستگاه را روی حیوانات تکمیل کرده اند و معتقدند  یک ضربان ساز خودشارژ را می توان به طور تجاری در حدود ۵ سال روانه بازار کرد.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “دستگاه ضربان سازی که با تپش قلب کار می کند

نظرات بسته شده است.